Zugspitze - Ferrata cez Höllental

Práve som absolvolal jednu zo svojich najlepších dovoleniek. So skvelou partiou sme sa vybrali do Garmisch-Partenkirchenu a rozhodli sme sa zdolať najvyšší vrch Nemecka - Zugspitze.

Na výber je niekoľko trás a keďže každý sa cítil na niečo iné, rozdelili sme sa na 2 skupiny. Jedna šla cez Reintal 28 kilometrovou trasou s prespaním na Knorrhütte (na mape modrá Tour 2). Druhá, spolu so mnou, vyrážala až druhý deň ráno o 6:20 z Hammersbachu a šla kratšiu (8km), ale strmšiu trasu (na mape fialová Tour 1).

mapa turistických trás
mapa turistických trás (zdroj: zdoj: http://www.outdoor-magazin.com/sixcms/media.php/6/OD_0806_Zugspitze.jpg)

Ešte za tmy sme vystúpali k vstupu do Höllentalklamm-u. Prielomu vo vápencoch, ktorý vytvorila riečka napájaná z roztápajúceho sa ľadovca Höllentalferner.

nástup na chodník v Hammersbachu

Vstup nás stál 4€ a cesta naozaj stála za to. Vysuté lávky, tunely vytesané do skaly a množstvo krásnych vodopádov.

Höllentalklamm

Po výstupe z prielomu sa nám otvorilo údolie s výhľadom na náš cieľ. Odtiaľ sa to nezdalo až tak ďaleko.

Prvý pohľad na cieľ

Najskôr sme sa tešili na krátky oddych v chate Höllentalangerhütte, ale boli sme sklamaní. Chata je teraz bohužiaľ v rekonštrukcii a otvorená má byť až v lete 2015.

Po krátkom a nie príliš prudkom výstupe sme sa dostali pod prvú ferratu. Časovo sme boli podľa plánu prvých cca 700 výškových metrov sme mali za sebou a začínala tá správna zábava.

Pred prvou ferratou

Poctivo sme prepínali vždy obe karabíny a užívali sme si skvelé výhľady. Prvá ferrata je nenáročná, jednochucho schodná a relatívne krátka. Najlepší úsek je tzv. "Brett", ktorý v fotkách vyzerá oveľa nebezpečnejšie ako v skutočnosti je.

Brett

Po ferrate nasledovalo krátke ostrejšie stúpanie, kde sme občas museli liezť po štyroch, ale zaisťovanie nebolo nutné.

Nad prvou ferratou

Potom už čakala ľadovcová moréna. Táto časť bola pre mňa najťažšia, ani nie tak fyzicky ako psychicky. Zdala sa nekonečná, štrk pod nohami sa zosúval, slnko pieklo zhora a teplo sálalo aj z kameňov. Ľadovec sa približoval len veľmi, veľmi pomaly.

Začiatok morény
Cez kamenné pole

Keď sme sa k nemu dostali, najskôr sme si s úľavou vydýchli, že kamenné pole už je za nami, ale ľadovac bol v určitom ohľade ešte ťažší. V rôznych sprievodcoch, ktoré sme čítali pred cestou sa odporúčania líšili, niekde odporúčali palice, niekde mačky, niekde nič, ale po mojej skúsenosti môžem povedať, že v tomto ročnom období sú mačky nevyhnutnosť. Keďže dlho nesnežilo vyzeral silno utlačený sneh po ktorom v spodnej časti tiekla voda prakticky ako čistý ľad. Jediné o čo sa dalo občas nohami zaprieť boli primrznuté popadané skaly. Boli sme traja a mali sme iba jednu sadu želiez a jedny palice. Po dvoch podkĺznutiach, pádoch, drobných zraneniach a prvých myšlienkach na vrtuľník nám pomohla skupina iných turistov a najšmykľavejšiu časť sme prekonali zaistení na lane. Časovo sme však stratili asi hodinu.

Ľadovec končí pri kamennej stene, kde začína záverečná ferrata. Nástup na ferratu bol nedávno posunutý na bezpečnejšie miesto, preto už netreba zostupovať do trhliny. Napriek tomu je prvá skoba, nad ktorou má zmysel sa istiť asi 5m vysoko a nový nástupný rebrík ešte dobudovaný nie je.

Kolmá stena hore a ľadovec dolu
Stúpame
Pohľad späť
Posledné dopĺňanie energie pod vrcholom
Výhľad ponad hrebeň na Eibsee

Ostatná časť už takto psychicky exponované úseky nemá, napriek tomu vyše 500 výškových metrov po väčšinu času takmer kolmo hore skutočne preverí odhodlanie aj kondíciu. Poslednú polhodinu už som šiel na zotrvačník a na vrchol som sa dostal len preto, že som vedel, že iná cesta ako hore nie je. Pocit na vrchole bol fantastický a odmena stála za to :).

Podľa plánu sme sa stretli s druhou skupinou, ktorá prišla na vrchol s niekoľkohodinovým náskokom z druhej strany. Počasie celý čas vydržalo so skvelou viditeľnosťou, takmer v bezvetrí a teplotou okolo 15°. Nebyť stratenej hodiny na ľadovci mohli, sme si vrchol užiť dlhšie, ale ak by sme sa zdržali viac, museli by sme na vrchole prenocovať. Posledná lanovka k Eibsee, kde sme mali zaparkované druhé auto šla 16:45 (27€!).

Tesne pred nástupom do lanovky

Celá túra nám trvala 10 hodín. Vrelo odporúčam, ďakujem Tiborovi a Terke za skvelú spoločnosť a na záver pripájam ešte odkaz s užitočnými informáciami pre ďalších záujemcov.

Zhrnutie

trasa: Hammersbach 758 m. n. m. - Höllentalklamm - Höllentalangerhütte 1379 m. n. m. - Zugspitze 2962 m. n. m.

prevýšenie: 2204 m

Obtiažnosť ferraty: Brett/Leiter s prevýšením 210m K2/B a Höllental-Kletterstieg s prevýšením 512m K3/C

čas: 10 hodín vrátane prestávok a stratenej hodiny na ľadovci pre chýbajúce vybavenie

dátum výstupu: 19.9.2014

_________________________

mapa zdoj: http://www.outdoor-magazin.com/sixcms/media.php/6/OD_0806_Zugspitze.jpg

Tomáš Nezval

Som lekár. Pracoval som na oddelení úrazovej chirurgie v nemocnici v Žiline, momentálne v exile na podobnom oddelení v nemocnici Weißwasser v Nemecku. Zoznam autorových rubrík:  zdravotníctvoSúkromnéNezaradené